Reklama

Przy eucharystycznym stole

Liturgia Eucharystyczna - Obrzędy Komunii św.

Niedziela toruńska 47/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Według katolickiej wiary, przyjmuje się całego Chrystusa i prawdziwy sakrament także pod jedną tylko postacią; dlatego ci, którzy przyjmują tylko jedną postać, gdy idzie o owoce Komunii św., nie są pozbawieni żadnej łaski koniecznej do zbawienia” (Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego, 282).
Czym różni się Komunia św. pod jedną i pod dwiema postaciami (przyjmujemy Ciało Chrystusa - przyjmujemy Jego Ciało i Krew)? Tak naprawdę niczym. W każdej bowiem okruszynie Ciała i w każdej kropli Krwi Pańskiej jest obecny cały Chrystus, Bóg - Człowiek. Jest obecny rzeczywiście i w pełni. Nie można więc powiedzieć, że przyjmując Komunię św. pod dwiema postaciami dostajemy „więcej” Pana Jezusa niż przyjmując sam tylko Chleb Eucharystyczny.
Komunia św. przyjmowana pod dwiema postaciami nie daje też większej ilości łask, darów i nie ma większej mocy uzdrawiania i uświęcania. Jest bowiem tym samym Chrystusem, który przychodzi do człowieka, by go zbawić, by go uświęcić.
Dlaczego więc w ogóle mówimy o Komunii św. pod dwiema postaciami? Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego wyjaśnia to następująco:
„Ze względu na wymowę znaku, Komunia św. nabiera pełniejszego wyrazu, gdy jest przyjmowana pod obiema postaciami. W tej bowiem formie ukazuje się w doskonalszym świetle znak Uczty eucharystycznej i jaśniej wyraża się wola dopełnienia nowego i wiecznego przymierza we Krwi Pana; jaśniej też uwydatnia się związek istniejący pomiędzy Ucztą eucharystyczną a ucztą eschatologiczną w królestwie Ojca” (OWMR, 281).
Nie chodzi więc o więcej łask czy więcej Chrystusa, lecz o pełniejszy, bardziej doskonały znak Uczty eucharystycznej. Dzięki temu również w lepszy sposób ukazuje się związek Mszy św. z uczta mesjańską - tą, w której będziemy uczestniczyć po zmartwychwstaniu, a którą opisuje prorok Izajasz: „Pan Zastępów przygotuje dla wszystkich ludów na tej górze ucztę z tłustego mięsa, ucztę z wybornych win, z najpożywniejszego mięsa, z najwyborniejszych win” (Iż 25, 6).
To dlatego Kościół, w wyjątkowych wypadkach, dopuszcza Komunię św. pod dwiema postaciami. Daje taką możliwość niektórym osobom (kapłanom, diakonom, klerykom, osobom konsekrowanym) i w niektórych sytuacjach (rekolekcje czy spotkanie duszpasterskie). Dokładnie tak definiuje to Ogólne wprowadzenie do Mszału Rzymskiego:
„Komunia św. pod obiema postaciami jest dozwolona w przypadkach przewidzianych w rytuale. Ponadto mogą ją przyjmować następujące osoby:
a) kapłani, którzy nie mogą celebrować ani koncelebrować;
b) diakon i usługujący, którzy pełnią swoje funkcje we Mszy św.;
c) członkowie zgromadzeń w Mszy św. konwentualnej oraz Mszy św. zgromadzenia, alumni seminarium, uczestnicy rekolekcji lub zebrania jakiegoś zespołu duszpasterskiego” (OWMR, 283).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Śląski Samarytanin

Miłosierdzie głosił nie tylko z ambony. Uczynił je treścią swojego życia. Całkowite oddanie się Bogu nadawało sens jego życiu. Aż po męczeństwo.

Charakter ukształtował w nim dom rodzinny z typowo śląską pobożnością, mocno stąpającą po ziemi. Modlitwa i bliskość z Bogiem łączyły się tam bezpośrednio z działaniem. Fundament, na którym oparte było życie ks. Jana Machy, stanowiło Pismo Święte. Głęboka duchowość dała mu później siłę do niezłomnej postawy i złożenia świadectwa chrześcijańskiej miłości do końca.
CZYTAJ DALEJ

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: przeczytajcie tę książkę, a poznacie, kim jestem

Podczas konferencji prasowej w samolocie Papież opowiedział o tym, jak przeżywał konklawe. Zdradził też sekret swej duchowości i podał tytuł książki, która nauczyła go ufać Panu Bogu. To właśnie w tej postawie ufności przyjął też decyzję konklawe. Wziąłem głęboki oddech i powiedziałem: „Oto jestem, Panie, to Ty dowodzisz, Ty poprowadzisz”.

Jedno z pytań, które postawiono Papieżowi w drodze powrotnej z Libanu do Bejrutu dotyczyło tego, jak on przeżywał konklawe. Ojciec Święty przypomniał, że kiedy na dzień przed wyborem został zaczepiony na ulicy przez jednego z dziennikarzy i zapytany, jak postrzega to, że jest jednym z kandydatów, odpowiedział: „Wszystko jest w rękach Boga”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję