Reklama

Niedziela Kielecka

Ponidzie na szkle malowane

Jak widzą Ponidzie osadzeni w Zakładzie Karnym w Pińczowie? Można się przekonać, odwiedzając wystawę w Domu Ariańskim, w dawnej drukarni ariańskiej.

Niedziela kielecka 27/2023, str. VI

[ TEMATY ]

wystawa

T.D.

Malowidła na szkle uzupełniają makiety

Malowidła na szkle uzupełniają makiety

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Obiekt prowadzi Muzeum Regionalne w Pińczowie. „Widzą” – to słowo w tym przypadku trochę na wyrost, gdyż więźniom nie wolno opuszczać Zakładu Karnego i tworzyć z natury. – Korzystali z albumów, fotografii, książek. Malownicze Ponidzie posiada bogatą dokumentację tego rodzaju – informuje dr Justyna Dziadek, dyrektor Muzeum Regionalnego w Pińczowie.

Sztuka i terapia

Obiektami zainteresowania twórców wystawy były liczne kościoły, kapliczki, architektura i pejzaże Ponidzia. Ekspozycję nazwano „Ponidzie malowane na szkle”. – Zakład Karny od dawana z nami współpracuje, np. w zakresie resocjalizacji – dodaje J. Dziadek.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Malowidła na szkle wykonywali dwaj więźniowie, a znaczna część prac powstała na potrzeby wystawy. Szczególne inspirowała ich architektura sakralna, z całym bogactwem kapliczek Ponidzia. Wśród świątyń na szkle malarze przygotowali m.in. kaplicę św. Anny górującą nad Pińczowem, pińczowski kościół reformatów, kościół parafialny św. Jana Ap. i Ewangelisty, kościoły w Kijach, Wiślicy, Młodzawach. Są także motywy architektury niesakralnej, jak np. ruiny zamku w Mokrsku. Każdy z obrazów został podświetlony, tworząc element witrażu. Przedstawienia zostały uzupełnione makietami, ale już obiektów wyłącznie pińczowskich. Najokazalsza wśród nich jest makieta klasztoru Ojców Franciszkanów, jest także m.in. żydowska synagoga. Makiety także wykonali więźniowie.

Organizatorami wystawy są: Zakład Karny w Pińczowie i Muzeum Regionalne w Pińczowie. Wernisaż odbył się 27 maja. Ekspozycję można oglądać do końca października br. w godzinach pracy muzeum.

Otoczeni opieką duszpasterską

Osadzonym w Zakładzie Karnym w Pińczowie zapewnia ją od 16 lat ks. prał. Jan Staworzyński. Chwali personel i wielu więźniów za zaangażowanie np. w wielkopostne Drogi Krzyżowe (poza murami więzienia, na Górę Zamkową), za regularność życia sakramentalnego, którego sens wielu odkrywa właśnie tutaj... Msze św. sprawowane są w soboty i niekiedy w niedziele. Kapelan szacuje, że nawet ok. 50 proc. osadzonych podejmuje decyzję o spowiedzi i nieraz są to rozliczenia z całym życiem. – Z tych ludzi wychodzi wtedy to, co najlepsze. Dobro jest w każdym – uważa ks. Staworzyński. Podkreśla m.in. terapeutyczną rolę sztuki. – Mamy ostatnio trzech uzdolnionych więźniów. Poza wystawą w Domu Ariańskim warto wspomnieć tę w Pałacu Wielopolskich i kościele św. Jana Ap. i Ewangelisty w Pińczowie; głównie były to portrety św. Jana Pawła II. Ludzie nabywali je za niewielkie kwoty, a dochód był przeznaczony na zakup materiałów do zajęć plastycznych – dodaje. W zakładzie działa Grupa AA, Grupa Alfa podejmująca wątki tzw. spraw życiowych, ale i moralne, duchowe, łączone ze świadectwami prowadzących. – Bywa, że po wyjściu z Zakładu ktoś przychodzi na plebanię i dziękuję za opiekę duszpasterską. To jest posługa, której nie wolno nam zaniedbać – dodaje ks. Kapelan.

2023-06-27 09:16

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Galeria sztuki średniowiecznej

Niedziela Ogólnopolska 8/2014, str. 24-25

[ TEMATY ]

sztuka

wystawa

Galeria sztuki Średniowiecznej MNW/B.Bajerski

11 grudnia 2013 r. została ponownie otwarta dla publiczności stała Galeria Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego w Warszawie. Prezentowane są w niej głównie zabytki późnego średniowiecza (XIV-XVI wiek), powstałe na terenie Europy Północnej

Historia tej galerii nieodłącznie związana jest z burzliwymi dziejami stołecznego Muzeum Narodowego. Zostało ono powołane do istnienia w 1862 r. pod nazwą Muzeum Sztuk Pięknych (zmienioną w 1916 r. na Muzeum Narodowe). W swoich pierwotnych założeniach miało prezentować dzieje sztuki europejskiej, a jego kolekcja służyć jako zbiór znakomitych wzorów dla przyszłych polskich artystów. Muzeum początkowo mieściło się w pawilonie na terenie dzisiejszego Uniwersytetu Warszawskiego, w którym obecnie znajduje się Instytut Historyczny. Potem wielokrotnie zmieniało siedzibę. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości ogłoszono konkurs na nowy gmach muzeum. Wygrał projekt Tadeusza Tołwińskiego i w 1927 r. położono kamień węgielny na działce przy alei 3 Maja (dziś Aleje Jerozolimskie 3). W roku 1936 na stanowisko dyrektora muzeum został powołany Stanisław Lorentz, a w 1938 r. ostatecznie zakończono budowę. Stanisław Lorentz chciał, aby muzeum było nie tylko placówką prezentującą sztukę szerokiej publiczności, ale również znaczącą instytucją naukową. Dlatego też zatrudnił wybitnych specjalistów, m.in. Michała Walickiego. Tego ostatniego uznać można za pierwszego twórcę warszawskiej Galerii Sztuki Średniowiecznej. Stworzył on bowiem jej zalążek, kolekcję Polskiej Sztuki Cechowej – niewielki, lecz niezwykle cenny zbiór, powstały dzięki zakupom muzeum i darom prywatnych kolekcjonerów. Z tej pierwotnej kolekcji pochodzi m.in. prezentowana i dzisiaj „Pieta z Tubądzina” (ok. 1450), zakupiona w 1932 r.
CZYTAJ DALEJ

Niezbędnik Katolika miej zawsze pod ręką

Do wersji od lat istniejącej w naszej przestrzeni internetowej Niezbędnika Katolika, która każdego miesiąca inspiruje do modlitwy miliony katolików, dołączamy wersję papierową. Każdego miesiąca będziemy przygotowywać niewielki i poręczny modlitewnik, który dotrze do Państwa rąk razem z naszym tygodnikiem w ostatnią niedzielę każdego miesiąca. Dostępna jest również wersja PDF naszego Niezbędnika!

CZYTAJ DALEJ

Ks. Olszewski nie jest w stanie pokazywać się publicznie. Ciężar hejtu jest ogromy

2025-10-24 09:51

[ TEMATY ]

Ks. Michał Olszewski

nie jest w stanie

pokazywać się publicznie

ciężar hejtu

Księża Sercanie

Ks. Michał Olszewski. Zdjęcie archiwalne

Ks. Michał Olszewski. Zdjęcie archiwalne

- Ksiądz Michał Olszewski nie jest w stanie pokazywać się publicznie, czy odprawić Mszy św. dla wiernych. Wszędzie widzi hejterów - powiedział w Radio Wnet mecenas Krzysztof Wąsowski, obrońca kapłana. Jak dodał, areszt i nagonka medialna, które go spotkały, odcisnęły na nim ogromne piętno.

Podziel się cytatem - rozpoczął obrońca ks. Olszewskiego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję