Reklama

On był naszym Mojżeszem

Ks. Aleksandra Zienkiewicza wspomina jego współpracownik ks. prał. Mirosław Drzewiecki

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Spotkałem ks. Zienkiewicza po raz pierwszy podczas ćwiczeń z języka polskiego w seminarium duchownym. Podziwiałem jego wyobraźnię poetycką, zachwyty nad patriotyzmem romantyków polskich i znajomość poezji Mickiewicza. Jako nauczyciel był sprawiedliwy w ocenach, z prostotą i z dużym poczuciem humoru omawiał „twórczość” klerycką na zajęciach, a jednocześnie jego duchowość wyróżniała się wielką delikatnością wobec młodego człowieka. Daleki był od pobłażliwości w stawianiu wymagań, ale nikogo nie uraził. Nie wzbudzał postrachu, ale zawsze czuło się w nim człowieka autorytetu. Cieszył się naszym szacunkiem za szacunek dla nas. Takim był również dla świeckiej młodzieży, którą gromadził w DA pod 4. Mogłem to poznać bezpośrednio, gdy ks. Aleksander zaprosił kilku kleryków na spotkania ze studentami na ul. Katedralnej. Był odważnym i dalekowzrocznym duszpasterzem akademickim, nie bał się ani zgorszenia kleryków, ani rozczarowania świeckich, gdy staną naprzeciw siebie. Zaryzykował nawet ewentualne niezadowolenie przełożonych seminaryjnych - przecież tam były dziewczyny! Te spotkania młodych nazwaliśmy „Paradoksem”, bo gorąca atmosfera w dyskusjach i tematy były iście kwadraturą koła. Ks. Aleksander chciał, byśmy się lepiej poznali i w przyszłości nie warczeli na siebie w parafiach.
Minęło już pół wieku od tamtych spotkań, i Wujka Aleksandra już nie ma między nami, a przyjaźnie wtedy zadzierzgnięte istnieją do dziś. Nasi świeccy rówieśnicy, teraz już matki i ojcowie, babcie i dziadkowie, razem z nami troszczą się wytrwale i z miłością o pamięć Wujka.

Wzór dla innych

Po święceniach praca kapłańska poza Wrocławiem, a następnie studia w Lublinie, nie ułatwiały kontaktu z ks. Aleksandrem, ale każde moje zjawienie się pod 4 było spotkaniem w dobrym towarzystwie. Wujek wykorzystywał tę obecność i prosił o jakieś polskie dobre słowo. Choć zawsze wybierał Mickiewicza, to jednak z uwagą słuchał o poezji Norwida. Wtedy ani się domyślałem, że po studiach kulowskich przyjdzie mi mieszkać i wspólnie pracować z Ks. Aleksandrem Zienkiewiczem. Ten drugi okres był potwierdzeniem pierwszych wrażeń w spotkaniu z osobowością tego kapłana. W dalszym ciągu doświadczałem jego delikatności, prawości i sprawiedliwości. Nawet gdy chciał mi przekazać swoją wolę, widząc że mam inne widzenie sprawy, nigdy nie użył ostrych wyrzutów. Wujek potrafił znaleźć sposób, by trudne sytuacje rozwiązywać po przyjacielsku, choć z należnym dystansem. Nigdy też z ust Wujka nie padły nieprzychylne słowa o osobach nieobecnych. Obserwowałem też u ks. Aleksandra podobny sposób reagowania na różnego rodzaju rozdrażnienia płynące z wyżyn jego przełożonych. Był aż do bólu posłuszny decyzjom władzy duchownej. Gdy w trudnym czasie stanu wojennego my, duszpasterze-współpracownicy, narzekaliśmy na decyzje z góry kurialnej, Wujek cierpliwie nas wysłuchiwał, współczuł i radził cierpliwość, a na koniec mówił z humorem: popatrzcie na sąsiadów, u nas nie jest jeszcze najgorzej, u Boga wiele spraw widać zupełnie inaczej.

Najważniejsza modlitwa

Ks. Zienkiewicz był prawdziwie człowiekiem pokory, ale też nigdy i nigdzie się z nią nie obnosił. Natomiast łatwo było zauważyć przy codziennym obcowaniu, że Wujek to dusza rozmodlona. Modlitwa była jego chlebem powszednim; często bardzo czerstwym, bo można było Wujka spotkać w kościele św. Piotra i Pawła późną nocą na modlitwie. Trwał tam w ciszy, nie tylko dlatego, że studenci zabrali mu dzienny czas na brewiarz. Wujek po prostu kończył dzień milczeniem przed tabernakulum. Wujek kochał Jezusa. Najczęściej można było to zauważyć podczas sprawowania Mszy św. codziennej. Wzruszające były jego wysiłki na początku liturgii, by przekazać uczestnikom zgromadzonym wokół ołtarza, że stoją na ziemi świętej. Tak, on był naszym Mojżeszem. Stał niejako boso przed krzewem gorejącym i zapraszał nas do maksymalnego skupienia i uczczenia Pana Boga. Jego pobożność była na wskroś chrystocentryczna. Stosował w życiu, nauczaniu i modlitwie miary ewangeliczne. Służąc młodym ludziom w kościele czy w sali wykładowej, służył Chrystusowi. Przy ołtarzu, czy w konfesjonale usługując Jezusowi, cały oddawał się młodzieży. Wielu ludzi spoza DA często przychodziło pod 4, pytając o spowiednika Zienkiewicza; na rekolekcjach gromadził zawsze tłumy młodych ludzi - był z ducha absolutnym katechetą - i pełnił swe obowiązki kapłańskie po prostu z miłością.
Wielkim szacunkiem ks. Aleksander obdarzał siostry zakonne. W ogóle cenił ludzi z charyzmatem, zupełnie oddanych Bogu. Z ogromnym zaangażowaniem próbował swe oddanie Chrystusowi przekazać kandydatom i kandydatkom do zawodu lekarza, nauczyć ich służenia w szpitalu człowiekowi, a przez niego Bogu w Niebie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kalendarz Adwentowy: Wdzięczność, która oddaje wszystko

2025-12-21 21:00

[ TEMATY ]

Kalendarz Adwentowy 2025

Szkoła Carlo Cignani, Madonna z Dzieciątkiem/ commons.wikimedia.org

• 1 Sm 1, 24-28 • Łk 1, 46-56
CZYTAJ DALEJ

Patronka emigrantów

Niedziela Ogólnopolska 51/2023, str. 20

[ TEMATY ]

święci

pl.wikipedia.org

Franciszka Ksawera Cabrini

Franciszka Ksawera Cabrini

Zostawiła po sobie wielkie dzieło pomocy emigrantom w Stanach Zjednoczonych.

Franciszka urodziła się w Lombardii, w rodzinie Augustyna Cabrini i Stelli Oldini. Kiedy miała 20 lat, w jednym roku utraciła oboje rodziców. Ukończyła studia nauczycielskie i przez 2 lata pracowała w szkole. Poczuła powołanie do życia zakonnego, jednak z powodu słabego zdrowia nie przyjęto jej ani u sercanek, ani u kanonizjanek. Wstąpiła więc do Zakonu Sióstr Opatrzności (opatrznościanki), u których przebywała 6 lat (1874-80). Gdy miała 27 lat, została przełożoną tego zakonu. Jej pragnieniem była praca na misjach, dlatego 14 listopada 1880 r. wraz z siedmioma towarzyszkami założyła Zgromadzenie Misjonarek Najświętszego Serca Jezusowego, którego celem była praca zarówno wśród wierzących, jak i niewierzących. Podczas spotkania z bp. Scalabrinim Franciszka usłyszała o losie włoskich emigrantów za oceanem. Papież Leon XIII zachęcił ją, by tam podjęła pracę ze swoimi siostrami. W Stanach Zjednoczonych siostry pracowały w oratoriach, więzieniach, w katechizacji, szkolnictwie parafialnym, posługiwały chorym. W 1907 r zgromadzenie uzyskało aprobatę Stolicy Apostolskiej. Franciszka Ksawera zmarła cicho w Chicago. Zostawiła po sobie wielkie dzieło pomocy emigrantom. W chwili jej śmierci zgromadzenie miało 66 placówek i liczyło 1,3 tys. sióstr.
CZYTAJ DALEJ

Apateizm przed Bożym Narodzeniem: pięknie, błyszcząco a w środku pusto

2025-12-22 17:20

[ TEMATY ]

Boże Narodzenie

Vatican News

Świętowanie Bożego Narodzenia jest przedmiotem niepokoju zarówno socjologów, teologów i duszpasterzy – uważa ks. prof. dr hab. Marek Chmielewski, kierownik Katedry Duchowości Systematycznej i Praktycznej w Instytucie Nauk Teologicznych na Wydziale Teologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Jako uzasadnienie, przywołuje artykuł Jonathana Raucha z czasopisma „The Atlantic”, w którym pojawia się termin „apateizm”. - To mieszanka apatii, ateizmu, czegoś, co przypomina znużenie, zmęczenie i zniechęcenie do rzeczywistości. Taka postawa przejawia się nie tylko w chrześcijaństwie, ale też w wielu innych religiach. Zachowane zostają pewne elementy tradycji, ale z wyeliminowaniem zasadniczych treści – wyjaśnia teolog.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję