Reklama

Wiadomości

Przeludnienie – fakty i mity

Na początku XIX wieku liczba ludzi osiągnęła pierwszy miliard. Wprowadziło to w przerażenie pewne grono intelektualistów i skłoniło ich do stwierdzenia, że rolnictwo nie nadąży za przyrostem populacji, a to doprowadzi do kresu ludzkości.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Przez wieki populacja homo sapiens rosła powoli. Sytuacja ta zmieniła się wraz z rewolucją przemysłową, gdy osiągnięcia medycyny, rozwój infrastruktury sanitarnej w miastach i nowe, bardziej efektywne metody uprawy roli przyczyniły się do boomu demograficznego na skalę globalną. Jeszcze w 1927 r. na Ziemi żyło 2 mld ludzi, ale wystarczyły kolejne trzy dekady, by gatunek homo sapiens liczył 3 mld istnień. Tempo wzrostu demograficznego stale przyśpieszało. 12 października 1999 r. urodził się symboliczny 6-miliardowy przedstawiciel ludzkości – Adnan Mević z Bośni i Hercegowiny (w rzeczywistości poziom 6 mld ludzkość miała osiągnąć w czerwcu 1999 r.). Od tego czasu w ciągu zaledwie 20 lat przybyło nas jeszcze 2 mld.

Według różnych szacunków, do końca XXI wieku ludzkość osiągnie liczebność przekraczającą 12 mld. Z tej racji nie brakuje wielkich tego świata, a nawet naukowców, którzy ostrzegają przed przeludnieniem. Ich zdaniem, nasza planeta może wyżywić znacznie mniejszą populację niż obecne 8 mld. Jednym z czołowych głosicieli takich poglądów jest biolog z Uniwersytetu Stanforda – prof. Paul R. Ehrlich, którego tezy w konfrontacji z katolicką nauką społeczną mogą budzić co najmniej kontrowersje. Ehrlich uważa bowiem, że błękitna planeta może wyżywić zaledwie miliard ludzi. Czy ma rację? Czy czeka nas widmo wojen o pożywienie, wodę i surowce niczym z filmów postapokaliptycznych?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Rozbrojona bomba demograficzna

Reklama

Jeśli wierzyć tezom Thomasa Roberta Malthusa, Ziemia jest przeludniona od ponad 200 lat. Anglikański pastor, demograf i ekonomista już w 1798 r. twierdził, że ilościowy rozwój ludzkości doprowadzi cywilizację do katastrofy. Jego zdaniem, próby wyżywienia coraz liczniejszej liczby ludzi doprowadzą do degradacji gruntów ornych, a to pociągnie za sobą lawinę zdarzeń implikującą głód i nędzę na skalę globalną. Katastrofa gospodarcza miała się ziścić wtedy, kiedy populacja przekroczy miliard osób – czyli 200 lat temu.

Malthus ratunek dla gatunku homo sapiens widział w kontroli płodności. Ojciec idei przeludnienia, podobnie jak czynili to i czynią do dziś jego następcy na czele z Ehrlichem, patrzył na ludzkość przez analogię do zwierząt, które nie potrafią reagować na powstające kryzysy. Uczeni ci nie uwzględniają w swoich katastroficznych przewidywaniach ludzkiej kreatywności.

Mimo że postęp naukowy i technologiczny, który dokonał się w rolnictwie, medycynie i gospodarce, obalił wszystkie tezy Malthusa, to idea przeludnienia jest nadal atrakcyjna dla pewnych środowisk akademickich. Co więcej, stała się ona pożywką dla ideologii promujących kontrolę urodzeń. Na początku XX wieku ideę przeludnienia przyjęły niektóre ruchy polityczne, m.in. faszyzm, a kilka dekad później w micie tym i związanym z nim postulacie depopulacji zakochały się rzesze aktywistów ekologicznych.

Nakarmić miliardy

Kiedy demograficzny miecz Damoklesa zapowiadany przez ludzi pokroju Malthusa i Ehrlicha spadnie na naszą cywilizację? Takie pytanie zadali sobie badacze z Francji. Uczeni, stosując nowoczesne modelowanie komputerowe, sprawdzili dwa scenariusze dotyczące naszej przyszłości. Pierwszy zakłada, że możliwość korzystania z nawozów w rolnictwie jest nieograniczona, a globalny udział mięsa oraz nabiału w diecie zostanie ograniczony z 35% do 15%. Przy takich warunkach brzegowych wyszło, że jesteśmy w stanie wyprodukować żywność nawet dla 20 mld ludzi.

Reklama

Intensywne rolnictwo w skali globalnej niesie jednak ze sobą trudne do oszacowania ryzyko zanieczyszczenia gleby i wód gruntowych azotem. Dlatego uczeni wzięli pod uwagę drugi scenariusz, który dotyczy możliwości wykorzystania rolnictwa ekologicznego. W tym przypadku możliwe jest wyżywienie populacji sięgającej nawet 14 mld ludzi. Szacunki ONZ wskazują na to, że wraz z rozwojem gospodarczym w krajach słabo uprzemysłowionych zmniejszy się w nich poziom dzietności – podobnie jak ma to miejsce w krajach już rozwiniętych – a tym samym populacja globu ustabilizuje się na poziomie kilkunastu miliardów ludzi. To oznacza, że nawet ekologiczne rolnictwo będzie w stanie wyżywić ludzkość.

Wielki paradoks przeludnienia

Nie brakuje też głosów mówiących, że modele statystyczne francuskich uczonych są niedoszacowane, a Ziemia może wyżywić znacznie większą populację. Dlaczego? Jeszcze na początku XX wieku nikt nie przypuszczał, że z jednego hektara użytków rolnych można wyprodukować żywność dla więcej niż czterech osób. Obecnie hektar umożliwia wyprodukowanie żywności dla co najmniej 145 osób. Ludzka kreatywność i związany z tym postęp technologiczny sprawiają, że przeludnienie jest pojęciem abstrakcyjnym, u podstaw którego stoją pierwotne lęki związane z klęską głodu, którym dawniej nie można było zaradzić. Dziś zauważamy wielki paradoks – wraz ze wzrostem liczby ludności procentowo spada zjawisko głodu na świecie. Więcej – nigdy w dziejach nie było ono tak niskie jak obecnie. A niektóre organizacje pomocowe szacują, że „gdybyśmy marnowali o połowę mniej żywności, nie byłoby głodu na świecie”. Dodajmy, że mówimy o świecie, na którym 1 stycznia 2024 r. światowa populacja liczyła 8,019 mld ludzi.

Rozwój nauki i techniki powinien doprowadzić w przyszłości do zagospodarowania nowych obszarów rolniczych. Zresztą ma to już miejsce choćby w Egipcie. Kraj ten, by stawić czoła bombie demograficznej, na szeroką skalę użyźnia grunty pustynne, zmieniając je w pola uprawne. (Więcej w nr. 35 Niedzieli – przyp. red.).

Kiedy miejsca zabraknie...

Reklama

Biorąc pod uwagę gęstość zaludnienia, nasz glob to pustkowie. Aż połowa populacji świata zamieszkuje zaledwie 1% powierzchni lądów, druga połowa mieszka w dużym rozproszeniu. Najbardziej zatłoczone obszary znajdują się w strefie umiarkowanej i międzyzwrotnikowej. Im dalej ku biegunom, tym – z uwagi na warunki klimatyczne – zmniejsza się zaludnienie.

Z każdą dekadą na coraz mniejszym obszarze mieszka coraz więcej ludzi. Dzieje się tak ze względu na rozwój miast i megametropolii. Dla przykładu: tylko w aglomeracji Tokio, która wraz z przyległymi prefekturami zajmuje powierzchnię 13 452 km2 (to tyle, ile obszar województwa lubuskiego, które liczy niespełna milion mieszkańców), mieszka dziś tyle osób, ile liczy populacja Polski.

Problemem jest więc nie przeludnienie, lecz nierównomierny rozwój populacji. Podczas gdy Afryka i niektóre regiony Azji są najszybciej zaludniającymi się miejscami na Ziemi, narody europejskie borykają się z powolnym wymieraniem związanym z niskim poziomem dzietności. Dlatego też hasła typu: „nie chcę mieć dzieci, bo walczę z przeludnieniem i zmianami klimatu”, które stają się coraz bardziej popularne na Zachodzie, pozostają w sprzeczności z logiką.

Rozwój miast sprawia, że miejsca na Ziemi dla ludzkości nie zabraknie, a rozwój technologii pozwoli błękitnej planecie wyżywić jeszcze więcej pokoleń ludzi. I to od nas zależy, czy te pokolenia będą mówić w językach słowiańskich, romańskich, czy też będą się posługiwać mową arabską, hinduską lub suahili.

2024-10-08 14:30

Ocena: +5 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Oto czynię wszystko nowe

Ostatnia księga Nowego Testamentu – Apokalipsa św. Jana kojarzona jest z opisem końca czasów lub końca świata. To sprawia, że staje się ona dla nas tajemnicza, nawet przerażająca, a nagromadzone w niej symbole i wizje sprawiają wrażenie, iż niewiele możemy z jej treści zrozumieć.

Księga ta jednak, jako Objawienie św. Jana, odkrywa przed nami nowe rzeczywistości. Faktycznie Apokalipsa mówi o czasach Paruzji (powtórne przyjście Zmartwychwstałego), ale także o niebieskiej liturgii, o losie wierzących w Chrystusa w czasach eschatologicznych i o przemianie znanego nam świata. Odnowieniu wszystkiego poświęcony jest szczególnie 21. rozdział tej księgi. Święty Jan mówi, że widzi „ niebo nowe i ziemię nową, bo pierwsze niebo i pierwsza ziemia przeminęły, i morza już nie ma”. Biblia zazwyczaj ukazuje ważne wydarzenia w historii zbawienia, posługując się obrazem stworzenia. Widzimy to już na początku Księgi Rodzaju. Bóg stwarza świat i człowieka, któremu ten stworzony świat poddaje. Gdy Bóg chce oczyścić ziemię ze zła, które jest na niej, zsyła potop i historia niejako zaczyna się od nowa. Tu opis biblijny powraca technicznie do terminologii znanej z opisu stworzenia. Podobny zabieg widzimy też przy przejściu przez Morze Czerwone, gdy zostaje stworzony lud Boży, co zostało potwierdzone pod Synajem, albo przy przejściu przez Jordan, gdy Izrael pod wodzą Jozuego wchodzi do ziemi obiecanej. Także powrót z niewoli babilońskiej ukazany jest jako nowe stworzenie, co zauważamy w Księdze Izajasza: „Oto Ja dokonuję rzeczy nowej” ( 43, 19). Tak zwany koniec naszych czasów ukazany jest więc w Apokalipsie jako nowe stworzenie. Jan Apostoł widzi nowe niebo i nową ziemię, inną niż my znamy. Potem słyszy głos Zasiadającego na tronie: „Oto czynię wszystko nowe” (Ap 21, 5a). Tę kategorię nowości wprowadza użyty tu przymiotnik kainos – nowy. Warto tu wspomnieć, że ideę nowości w języku greckim wyrażają dwa przymiotniki: neos i kainos. Przy czym pierwszy akcentuje zupełną nowość jakiejś rzeczy, coś, czego jeszcze nie było, co się dopiero pojawiło, przymiotnik kainos natomiast mówi o nowym znaczeniu lub nowych cechach znanej już rzeczy (nowość jakościowa). Słowa Zasiadającego na tronie: „Oto czynię wszystko nowe”, poprzedza tekst mówiący o ścisłej więzi między Bogiem a Jego ludem: „Oto przybytek Boga z ludźmi: i zamieszka wraz z nimi, i będą oni Jego ludem, a On będzie „BOGIEM Z NIMI” (tamże 21, 3). Przywołana tu formuła Przymierza wskazuje na doskonałe wypełnienie Bożych obietnic, bo teraz Bóg już na zawsze będzie ze swoim ludem, otrze wszelką łzę z jego oczu, bo śmierci już nie będzie ani żałoby, ni krzyku, ni trudu, bo pierwsze rzeczy przeminęły. Bóg wypełnił swoją obietnicę daną już w raju (nie było tam ani śmierci, ani trudu czy smutku, tylko przyjaźń między Bogiem a pierwszymi rodzicami), że ta szczególna więź, utracona przez grzech, kiedyś powróci. Teraz, gdy dawne rzeczy minęły i nastały nowa ziemia i nowe niebo, Bóg na nowo jest ze swoim ludem, w nowy, doskonały sposób. Czekamy z utęsknieniem na wypełnienie tej wizji.
CZYTAJ DALEJ

Elżbieta od Trójcy Świętej

[ TEMATY ]

św. Elżbieta od Trójcy Przenajświętszej

pl.wikipedia.org

Urodziła się 18 lipca 1880 we wsi Avor kolo Bourges w środkowej Francji. Od dziecka wykazywała wielkie uzdolnienia muzycznie (m.in. mając 13 lat wygrała konkurs pianistyczny w konserwatorium w Dijon, szybko jednak zrodziło się w niej powołanie zakonne, co jednak nieprędko przełożyło się na wstąpienie do klasztoru.

Musiała bowiem najpierw stoczyć walkę wewnętrzną ze swym gwałtownym temperamentem i porywczością, aby „dać się zwyciężyć miłości Chrystusa”, a także uporządkować swe sprawy doczesne, m.in. zakończyć liczne obowiązki w parafii i w życiu wspólnoty, w której żyła. W 1894 złożyła ślub dziewictwa, ale wobec stanowczego sprzeciwu matki (ojciec jej zmarł, gdy miała 7 lat) mogła wstąpić do Karmelu, dopiero 2 sierpnia 1901, przyjmując imię Elżbiety od Trójcy Świętej, a 8 grudnia przywdziała habit zakonny. Była już wówczas w pełni przekonaną mniszką, która umiała powściągnąć swe namiętności i żywiołowość.
CZYTAJ DALEJ

Liturgista: osoby z celiakią mogą przyjmować komunię św. w postaci hostii niskoglutenowych

2025-11-09 07:17

[ TEMATY ]

choroba

Karol Porwich/Niedziela

Osoby chore na celiakię mogą przyjmować komunię św. w postaci hostii niskoglutenowych – powiedział PAP liturgista ks. dr Mateusz Kielarski. Dodał, że choć hostie te nie są całkiem pozbawione glutenu, to zawierają go taką ilość, która jest bezpieczna dla tych chorych.

Liturgista zaznaczył, że przepisy w sprawie udzielania komunii św. osobom chorym na celiakię reguluje decyzja Konferencji Episkopatu Polski z 11 marca 2009 r.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję