W wakacyjne soboty w południe górscy pielgrzymi będą gromadzić się na Mszach św. na szczytach w ramach 12. edycji Ewangelizacji w Beskidach, by wspólnie się modlić i uwielbiać Pana.
Wędrówkom od początku towarzyszy motto: „Szczęśliwy lud, którego Panem jest Bóg”. W tym roku inicjator spotkań o. Bogdan Kocańda OFMConv zaproponował hasło: „Spotkany w modlitwie”. – W obecnym czasie człowiek szczególnie potrzebuje modlitwy. Każdy z nas jest inny, każdy ma inne potrzeby i do każdego może trafić inna forma modlitwy – mówi „Niedzieli” Bernadeta Targosz ze wspólnoty Talitha Kum z Rychwałdu, która z mężem Stefanem koordynuje wydarzenie od strony świeckiej. Pomaga im w tym diakonia ewangelizacyjna z Rychwałdu, a w przygotowania włączają się różne wspólnoty z diecezji, a także spoza niej. W tym roku dołączyła nowa wspólnota charyzmatyczno-ewangelizacyjna Jutrzenka Pokoju, działająca przy parafii św. Maksymiliana w Oświęcimiu.
Na poszczególne soboty, począwszy od 6 lipca, koordynatorzy wyznaczyli następujące szczyty: Magurka Wilkowicka, Hala Boracza, Soszów Wielki, Kozia Górka, Kotarz, Góra Żar, Potrójna i Hrobacza Łąka. Wybrano łatwiejsze podejścia, aby mogły uczestniczyć rodziny z małymi dziećmi czy osoby o słabszej kondycji. – Pamiętam, jak widziałam rodziny z wózkami wychodzące w góry. Ujęło mnie to. Postanowiliśmy wyjść im naprzeciw. Np. na Halę Boraczą jest bardzo wygodna droga, podobnie na Soszów – dodaje B. Targosz.
Centrum każdego spotkania będzie Msza św. sprawowana w samo południe. Celebransi przybliżać będą wiernym poszczególne formy modlitwy chrześcijańskiej. Przygotowno też plakaty i ulotki dla schronisk. Na każdej górze będzie czekała niespodzianka dla uczestników. Za cały projekt odpowiada Fundacja „Rodzina w Służbie Człowieka” działająca przy franciszkańskim sanktuarium Matki Bożej Rychwałdzkiej. Na szczytach organizacją zajmą się wspólnoty: Talitha Kum z Rychwałdu, Emaus z Bestwiny, Domowy Kościół z Żywca, Krzew Winny z Jawiszowic, Damaszek z Żywca Sporysza, Krucjata Wyzwolenia Człowieka z Rychwałdu, Jutrzenka Pokoju z Oświęcimia. Wyjątkiem jest wspólnota Novare z Żor. Inicjatywie patronuje bp Roman Pindel.
Wspólnota Damaszek z Żywca razem z RSC z Rychwałdu zorganizowała spotkanie na Kotarzu
Wizję życia według jednego z „25 praw i zasad budowania pięknych więzi małżeńskich” o. Bogdana Kocańdy z Fundacji RSC z Rychwałdu rozważano na Kotarzu.
Góra Kotarz w Beskidzie Śląskim byłą drugą w ramach 10. edycji Ewangelizacji w Beskidach pod hasłem: „Na zawsze razem”. Spotkanie 9 lipca poprowadziła wspólnota Damaszek z Żywca Sporysza. – Jesteśmy wspólnotą formacyjno-ewangelizacyjną przy parafii Chrystusa Króla. Jak sama nazwa wskazuje, chcemy się formować i ewangelizować. Wiemy, że każdego dnia musimy się wciąż na nowo nawracać, doświadczać Damaszku, którego doświadczył św. Paweł – patron naszej wspólnoty. A EwB daje nam możliwość dzielenia się Panem Bogiem, który jest w naszym życiu – mówi Niedzieli była liderka wspólnoty Agnieszka Kłusak. Towarzyszył jej obecny lider Grzegorz Stasica, który podkreśla, że jako wspólnota istnieją 7 lat, a na EwB są już 6 raz. – Wpisało się to już na stałe w nasz kalendarz, że co roku jesteśmy na jednej z gór – uśmiechają się liderzy. – Dla mnie EwB to wakacje z Panem Bogiem, spotkania z Nim we wspaniałej atmosferze. A podczas Mszy św. czuję opiekę i bliskość moich zmarłych rodziców, są tuż obok mnie, tak to doświadczam – mówi Teresa Michalska z Rychwałdu.
Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.