W gmachu bielskiej kurii 9 marca odbyło się sympozjum pt. „Wizja pastoralna ks. Franciszka Blachnickiego wczoraj i dziś”. Zainicjowało ono świętowanie jubileuszu 25-lecie istnienia Ruchu Światło-Życie w naszej diecezji. W programie znalazło się szereg wykładów, które wygłosili: bp Adam Wodarczyk, dr hab. Aleksander Bańka, ks. dr hab. Bogdan Biela, ks. lic. Marcin Loretz, ks. dr Marek Sędek oraz ks. dr Przemysław Sawa. Swoje wystąpienia mieli również były i obecny moderator ruchu, ks. prał. Marcin Aleksy oraz ks. Ryszard Piętka.
Bp Wodarczyk mówił o profetycznej intuicji założyciela Oazy. Powołując się na autobiograficzną publikację „Droga do Damaszku”, wspomniał o nawróceniu, którego doświadczył ks. Blachnicki w celi śmierci. – Ten przyszły prorok zostaje przemieniony światłem Bożej łaski tak jak Szaweł pod Damaszkiem – zaznaczył. W dalszej części swego wywodu Biskup wskazał na wnikliwe przewidywania ks. Blachnickiego co do zagrożeń związanych z materializmem i hedonizmem, oraz jego prorockiej zapowiedzi upadku bloku komunistycznego wygłoszonej w chwili wprowadzenia w Polsce stanu wojennego, ale przede wszystkim wskazał na znacznie wyprzedzającej swój czas idei Kościoła rozumianej jako zgromadzenie wspólnoty wspólnot, na której oparł program duszpasterski.
Na koniec Biskup zadając retoryczne pytanie: „Czy Oaza się skończyła?”, odpowiedział, że nie, bo jej największa misja dopiero się rozpoczyna, tak w Polsce, jak i na świecie. Zaznaczył przy tym, że jest to pokłosie proroczej intuicji ks. Blachnickiego, który „widział dalej, głębiej i ponazywał rzeczy, które my dziś widzimy jako przedmiot walki duchowej czy rzeczywistość”.
W wystąpieniu zamykającym sympozjum ks. Marek Sądek odniósł się do wyzwań stojących obecnie przed Oazą. Wśród nich wymienił nową antropologię, której cechą rozpoznawczą jest kwestionowanie tradycyjnych wzorców dotyczących rodziny, małżeństwa czy płciowości, oraz duchową apatię świata zachodniego, nieczułego na bodźce religijne.
„Młodzież, wiara, Kościół” - te słowa towarzyszą uczestnikom sympozjum dla rekolekcjonistów, ojców duchownych i spowiedników kapłańskich, które trwa na Jasnej Górze. Czterodniowe rekolekcje są okazją, by na nowo rozbudzić w księżach „dynamikę misyjną” wychodzenia z Ewangelią, zwłaszcza do młodych i towarzyszenia im na drodze wiary.
Ks. Wojciech Rzeszowski, sekretarz Komisji Duchowieństwa Konferencji Episkopatu Polski, wyjaśniając hasło tegorocznej sesji kapłańskiej podkreślił, że nawiązuje ono do ubiegłorocznego Synodu Biskupów poświęconego młodzieży oraz spotkania papieża Franciszka z młodymi w Panamie. - Ludzie młodzi, jak powiedział papież w Panamie, są teraźniejszością Kościoła i to takiego Kościoła, któremu trzeba pomóc otworzyć się na przeżywanie wiary a czasem trzeba mu tę wiarę dopiero pokazać - zauważył ks. Rzeszowski. Dodał, że „dziś młodzi ludzie żyją w innym świecie, w dużej mierze wirtualnym i trochę odciętym od rzeczywistości, rzadziej przekaz wiary odbywa się w rodzinie czy kulturze, dlatego zwłaszcza wspólnoty parafialne i duszpasterze mają szczególne zadanie, by stworzyć przestrzeń, w której ci młodzi będą mogli czuć, smakować i doświadczać tego czym jest Kościół, doświadczać wiary”. Kapłan wyjaśnia, że chodzi o przekazywanie wiary, „nie w sensie nadrzędnym czy odgórnym, ale bardzie z pozycji starszych braci w wierze, którzy mają już pewne doświadczenie wiary”.
Chrześcijaństwo bez judaizmu nie istnieje, a współczesny antysemityzm nosi znamiona dawno potępionej herezji - piszą członkowie Koła Naukowego Teologów KUL w nowym stanowisku dotyczącym dialogu chrześcijańsko-żydowskiego. Autorzy dokumentu, powołując się na nauczanie Soboru Watykańskiego II, podkreślają, że dialog z Żydami nie jest opcją fakultatywną, lecz koniecznością dla duchowego zdrowia Kościoła. Poruszono także kwestie stosunku katolików do święta Chanuki oraz literatury talmudycznej, przestrzegając jednocześnie przed postawą „ciasnego symetryzmu” w relacjach międzyreligijnych.
- W odpowiedzi na list otwarty przeciwko rokrocznemu obchodzeniu żydowskiego święta Chanuki na KUL, jako teolodzy postanowiliśmy dokonać przypomnienia katolickiego nauczania i optyki na temat dialogu z judaizmem. Nie robimy tego w duchu kontrreformacyjnym czy konfrontacyjnym, ale po to, by w osobach niemających jakiejś pogłębionej wiedzy w tym temacie rozwiać wątpliwości, jak na to zagadnienie patrzy cały Kościół, z Żyjącym Piotrem na czele. Tak, by nikt nie wziął za nauczanie Kościoła pewnych osobistych wątpliwości czy uprzedzeń takiej, czy innej grupy osób. Jest to wyraz naszej misji kroczenia, jako teolodzy, ramię w ramię z Kościołem, w charakterze uczniów, a nie recenzentów - mówi KAI ks. dr Karol Godlewski z KUL.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.