„Kim jest Człowiek z Całunu?” - wystawa kopii słynnego płótna w Rzymie
Kopię Całunu Turyńskiego będzie można oglądać w rzymskiej bazylice San Giovanni Battista dei Fiorentini, nieopodal Watykanu. 10 marca ekspozycja zostanie udostępniona pielgrzymom w ramach wystawy zatytułowanej „Kim jest Człowiek z Całunu?”.
Wystawa organizowana jest z okazji Roku Świętego. Kuratorem wystawy jest Papieskie Ateneum Regina Apostolorum (APRA), które oferuje możliwość zbliżenia się pielgrzymów do płótna, które jest wierną reprodukcją Całunu Turyńskiego, przechowywanego w Turynie.
Jak informują organizatorzy, dzięki wystawie widzowie będą mogli „z bliska kontemplować tak ważny znak chrześcijaństwa i zagłębić się w jego historię i znaczenie, ale także - dzięki pracy ekspertów - zbadać jego związek z postacią Jezusa Chrystusa”.
Konferencja z udziałem ekspertów
Otwarcie wystawy, zaplanowane na 10 marca o godz 18., zbiegnie się w czasie z konferencją „Całun: między nauką a wiarą”, w której wezmą udział naukowcy o międzynarodowej renomie. Konferencję otworzy rektor Regina Apostolorum ojciec José Enrique Oyarzún, a zakończy pozdrowieniem kard. Baldo Reina, papieski wikariusz dla Rzymu. W dyskusji udział wezmą sindonolog Emanuela Marinelli wraz z o. Rafaelem Pascualem, dyrektorem Grupy Badawczej Othonia i profesorem filozofii w APRA.
Dla o. Pascuala wystawa będzie „milczącym świadkiem”, szczególnie w okresie Wielkiego Postu, który „nie pozostawia obojętnym tych, którzy podróżują z otwartym umysłem i sercem i chcą dać się zatopić” w tajemnicę Całunu.
Całun Turyński to jeden z najbardziej fascynujących przedmiotów, jakie zna i podziwia współczesna cywilizacja. Ten niezwykły kawałek płótna, pokryty śladami odbitego na nim ludzkiego ciała, od wielu lat stanowi główny temat naukowych badań. Obecnie Boski Wizerunek Zbawiciela przechowywany jest w królewskiej kaplicy katedry w Turynie, zaś jego kopia znajduje się w naszej diecezji w parafii pw. św. Michała Archanioła w Cieklinie w kościele pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Dobryni
W 2013 r., dzięki wielkim staraniom o. Krzysztofa Sroki OFM, do kościoła pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Dobryni sprowadzono wierną kopię Całunu Turyńskiego. Wykonał ją Aldo Guerreschi, włoski badacz Całunu. Jego wymiary odpowiadają oryginałowi, kopia bardzo dobrze oddaje każdy element męki Chrystusa.
Raz w życiu się uśmiechnął, kiedy zobaczył kradzież glinianego garnka. Powiedzieć miał wówczas: „Garstka prochu kradnie inną garstkę prochu”… Ks. Stanisław Pasierb w tomiku wierszy „Rzeczy ostatnie i inne wiersze” pisał pięknie o odczuciach Łazarza: „(...) warto było, ale po to tylko, żeby się dowiedzieć, że On (Chrystus) zanim mnie wskrzesił, płakał ponieważ umarłem...”.
Kiedy Caravaggio, niezrównany mistrz światłocienia, namalował dla bogatego włoskiego kupca, w kościele w Messynie, „Wskrzeszenie Łazarza” obraz nie spotkał się z aprobatą widzów. Porywczy z natury, pełen kontrastów artysta, na oczach zdumionych wiernych pociął malowidło brzytwą, czym wprawił w konsternację nie tylko swego mecenasa, ale i mieszkańców Messyny.
Podziel się cytatem
Wkrótce w 1609 r., w kościele Służebników Chorych artysta ponownie podjął temat. Martwy, wyciągnięty z grobu Łazarz leży w strumieniu charakterystycznego dla twórczości malarza światła. Pełna patosu scena zyskuje dzięki umiejętnemu zastosowaniu kontrastu światła i cienia. Wśród widzów tej niezwykłej sceny znajduje się także… sam artysta. Wedle Ewangelii św. Jana, z której znamy opis tego wydarzenia, śmierć Łazarza z Betanii wstrząsnęła jego siostrami Martą i Marią. Czasem zdarza się tak (a wszyscy jakoś podświadomie boimy się takiej sytuacji), że kiedy akurat jesteśmy daleko od rodzinnego domu, umiera człowiek nam bliski.
W katedrze Neapolu miał miejsce kolejny w tym roku „cud krwi świętego Januarego”. Jak poinformowała archidiecezja neapolitańska, krew w relikwiarzu została odkryta o godzinie 9:13 we wtorek 16 grudnia „w stanie półpłynnym”. Do zakończenia Mszy św. o godz. 10:05 uległa całkowitemu skropleniu.
Od wieków cud krwi św. Januarego ma miejsce tradycyjnie trzy razy w roku: w sobotę przed pierwszą niedzielą maja, czyli w święto przeniesienia relikwii świętego do Neapolu, w dniu jego liturgicznego wspomnienia 19 września oraz 16 grudnia - dniu upamiętniającym ostrzeżenie przed erupcją Wezuwiusza w 1631 r. Zmiana konsystencji zakrzepłej krwi męczennika uważane jest za zapowiedź pomyślności dla Neapolu i jego mieszkańców. Cud przyciąga rzesze wiernych i widzów. Jego brak jest uważany przez neapolitańczyków za zły znak. Tak było np. w latach pandemii koronawirusa w 2020 i 2021 roku.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.